sunnuntai 9. toukokuuta 2010

Only perfect counts

"Anonyymi kirjoitti...
Tyttö hyvä.. Mä en jaksanu lukea sun koko blogia, mutta sulla näyttä olevan aika paha syömishäiriö... Ja jotain tarttis tehdä..Oot varmaan aika paljon nuorempi kuin minä, itse lähentelen kolmea kymppiä ja siksi haluan kertoa sulle, miten sun EI kannata tehdä, ET SAA TEHDÄ ELLET HALUA JOUTUA HAUTAAN!

Mä oon ollu koko nuoruusikäni tosi laiha, sit mä lihoin tuossa pari vuotta sitten 8 kiloa kun asuin ulkomailla. Ja tähän sanon, että silloin painoin ihan NORMAALISTI jotain 62 kiloa. Mulle tuli vaan kauhee tarve laihduttaa ja tein ehkä paskimman kautta: 700 kcal päivässä, fyysisesti raskas työ, urheilin lähes joka päivä raskasta aeroobista liikuntaa.. jne. Joten mä en voi kuvitellakaan, että miten huonoon kuntoon sä saat ittes jollain 200kcal!
Tiedätsä mitä mulle kävi? Mun elimistö meni niin heikkooon kuntoon, että aloin saamaan kaikki flunssat ja infektiot. Ja sithän elimistö alkaa käymään vielä enemmän säästöliekeillä ja repii ne vikat energiat sun elimistöstä muualta, kuten sydämestä. Kai tiedät, että suurin osa anorektikoista kuolee sydäriin, koska se on viimeinen elin joka ihmisellä toimii. No, mulle kävi niin, että tän jälkeen mun aineenvaihdunta oli menny niin sekaisin, että oli kilpirauhasen vajaatoiminta, korkeet kolesteroliarvot (vaikka en syöny rasvaa), korkeet rasvahapot... jne.. Ja mitäs sit kävi.. Kun mun elimistö ei jaksanu myöskään enää tuottaa kortisolia ja oli käyny säästöliekeillä, kävi niin että mä "sekosin" (ilman mitään tahtoani, vaan fysiikka petti), mulle laukes 24/7 paniikkihäiriö ja tuntu että olin vuoden kännissä. Lisäks muhun iski niin lamaava uupumus, etten päässy vuoteen sängystä ylös! Jos katot youtubesta videoita esim "chronic fatigue synrome" niin se kuvaa aika paljon mun tilaa, eikä sille voi tehdä mitään muuta kuin odottaa että voimat tulee takaisin. Lisäks mun vastustuskyky oli nollassa, että sain puoleksi vuodeksi kroonisen infektion, ja meinasin kuolla siihen, koska mun keholla ei ollut mitään millä taistella infektiota vastaan. Mä edelleen toivun tästä episodista enkä vieläkään kykene liikkumaan kotia kauemmas, vaikka olen ollut vuodelevossa kohta vuoden! Ja miks mä kirjotan tän sulle? Siks että mä olen susta huolissani ja en halua että kukaan muu kokee tätä kamaluutta mitä mä koin...
Ja muistakaa rakkaat ihmiset, että sillä vähäisillä kaloreilla te vaan tuhoatte aineenvaihtunnan ja ruumiinne. Ja jos olet oikeasti ylipainoinen ja haluat laihduttaa niin sillon sun tulee syödä terveellisesti ja paljon kaloreita.
Voimia sulle tyttönen!
"

Mun oli nyt vaan ihan pakko tulla kirjoittamaan, selventämään pari asiaa ton anonyymin laittaman kommentin takia. Mulla ei siis ole minkään näköistä syömishäiriötä yms. Olen kaikkea muuta kun alipainoinen, kaikkien tilastojen mukaan täysin normaaleissa mitoissa. Eli olen siis terve. Kaikin puolin. Okei, en ole tyytyväinen itseeni, haluaisin lahtua vielä. En ole täydellinen. Mutta en aio laihtua liian paljon. Vain pari kiloa vielä... (tai kymmenen...). Olen laihtunut vasta 6 kiloa. Se ei ole tarpeeksi, ei. Mutta olen täysin terve ja en laihduta mitenkään epäterveellisesti. Noi 200 kalorin päivät ovat aika harvassa, normaalisti syön ehkä noin 700-800 kaloria päivässä. Ja sehän on paljon, eikö niin?

Tiedän, että mun jutut täällä on välillä vähän sekoja, ja niistä saattaa saada sellaisen kuvan että jokin on pielessä. Mutta kaikillahan on niitä huonoja päiviä.

8 kommenttia:

  1. Oon valitettavasti samaa mieltä anonyymin kanssa :/ ja 700-800 kaloria on vähän. Liian vähän.

    Tyttö rakas, älä tee tota ittelles<3 Jää henkiin, nauti elämästä.

    VastaaPoista
  2. Mua ärsyttää kun ihmiset tulee sanoon että et saa laihduttaa ja kutsuu tavallaan anorektikoksi, mutta kun oon kaukana alipainoisesta, nii tiedän mitä ajat takaa. Vaikka totta tuo tuon anonyymin teksti on, jos olisi siinä. (ja siis tarkoitan että toivon että sinä söisit aina väh. 700kcal :) )♥

    anteeksi sekava :D

    VastaaPoista
  3. Me kaikki varmaan tiedämme jollain tasolla, että tämä ei ole tervettä. Sitä vain ei enää välitä mikä on tervettä ja sairasta, kunhan paino laskee. Millään muulla ei ole väliä.

    VastaaPoista
  4. 700-800 kaloria on liian vähän. Se ei ole paljon. Enkä mä usko, että sun pitäis laihduttaa ollenkaan ja nuorena se ei ole todellakaan kannattavaa, koska kehityt vielä 20 vuotiaanakin.

    Tää sun blogis vaikuttaa syömishäiriöisen blogilta ja on itse asiassa aika normaalia, että väität, että et sairasta mitään sh:tä. Niin minäkin alussa väitin.. Ja joskus edelleenkin, vaikka tiedän sairastavani anoreksiaa. Aina en sitä vain hyväksy.

    Mä olen kans huolissani susta. Ole varovainen, ole niin kiltti itsellesi.

    Voimia. <3

    VastaaPoista
  5. Ei, 800 kcal päivässä ei ole paljon, vaan sun pitäis syödä n. 1500 kcal, vaikka yrittäisit laihtua, ja laihtuisit silti. Voisit jopa laihtua paremmin jos syöt enemmän.. Ei siis toki liikaa.

    VastaaPoista
  6. sori kun tungettelen, mutta kyllä sun elimistö voi kärsiä tosi pahasti olit sitten alipainoinen tai et. mulla itellä on ollu anoreksia ja sain siitä osteoporoosin ja nykyään tuntuu että lihoo kaikesta mitä syö koska aineenvaihdunta on menny sen kituuttamisen takia paskaks ja söin enemmän kun sinä.

    VastaaPoista
  7. Heippa!

    Täällä "anonyymi" kenen pitkän tekstin tuohon lainasit. Mun täytyy sanoa, etten lukenu sun blogia paljoa ennen mun "avautumista", mutta olin ennen tätä blogia lukenut niin monta tosi tosi pahaa syömishäiriö-blogia, että aloin sit vaan kirjoittaa juuri sun blogiin "hullun raivo silmissä". En katsonut sun painoa vaan kuvittelin että olet samaa skaalaa kuin nämä edelliset, eli jotain 45 kiloa.. MUTTA...

    se ei poista sitä faktaa, että 700- 800 kcal on helvetin vähän! Ja mä vielä painotan tähän, että kun ite laihdutin jotenkin tiedostamatta ja mun lähtöpaino oli 62 kiloa ja pituus 165. ja siitä se paino pikku hiljaa alko tippua ja terveys kärsiä. Ja siis mä itse ajattelin, että 62 kiloa on jotenki tosi paljon, olenhan painanut 20- vuotiaana esim 50 kiloa. Mutta siis 62 kiloa ei todellakaan ole paljon ja mun kaikki ystävät sanoo jälkikäteen, ja myös kuvat kertoo, että olin 62 kiloisenakin hoikan näkönen. Tää nykymaailma vaan vääristää tosi paljon ihmisen kuvaa...

    Mut toi mun "vaahtoominen" on tosi tarina ja kirjotin sen siks varottavaks esimerkiksi, että en halua että kenellekään käy samalla tavalla. ja kyllä, en mäkään ajatelllut että voin tuhota ruumiini tollasella diettailula mutta niin siinä vaan kävi! Ja tosiaan ihminen joka laihduttaa noin vähäisillä kaloreilla, saa suurimmassa osassa taphtumia aineenvaihdutansa tosi sekasin, joka tarkottaa sitä että huonossa lykyssä todennäköisesti sä alat vaan lihoo vaikka syöt kuinka vähän koska sun aineenvaihdunta hidastuu...

    Ja mä luulen että sun elimistö alkaa nopeesti korjaa itteesä jos alat syömään kunnolla, ennen ku teet enemmän tuhoja. Mä olen kuitenkin jo kohta 30 vee, jolla parantuminen on näköjään tosi hidasta kun olen ollut kohta vuoden sairaslomalla.. Ja kyllä, ei se näköjään ikää katso että ihminen on tyhmä kuten minä!

    VastaaPoista
  8. Komppaan Emmaa.

    Toi anonyymin teksti oli järkyttävä ja toivoisin että asiasi olisivat kuten tohon loppuun kirjoitit. Tekstiesi perusteella sulla on kuitenkin vakava ongelma, johon tarvitset apua. Ole kiltti, yritä syödä enemmän ihan oman terveytesi takia.

    Tsemppiä<3

    VastaaPoista

I told another lie today
And I got through this day
No one saw through my games
I know the right words to say
Like "I don't feel well," "I ate before I came"
Then someone tells me how good I look
And for a moment, for a moment I am happy
But when I'm alone, no one hears me cry